Tomasz Jakubiak w nowej reklamie znanej stacji. Eksperci apelują: "Nie do obrony ETYCZNIE"
Telewizja Stopklatka wzbudziła emocje, wykorzystując wizerunek zmarłego Tomasza Jakubiaka w swojej kampanii. Eksperci wypowiedzieli się na temat decyzji stacji. Nie są to przychylne słowa.
Tomasz Jakubiak, znany kucharz i juror „MasterChefa”, zmarł 30 kwietnia po walce z rzadkim nowotworem. Jego programy kulinarne cieszyły się dużą popularnością, a jego osobowość przyciągała wielu fanów. Stopklatka postanowiła przypomnieć jego show „Jakubiak rozgryza...”, co wywołało mieszane reakcje.
ZOBACZ TEŻ: Żona Tomasza Jakubiaka udzieliła łamiącego serce wywiadu. "Poprosił mnie o zgodę na odejście"
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dorota Szelągowska w ciepłych słowach o Jakubiaku. Mówi, co u Anastazji. "Jeżeli ta śmierć i umieranie, miało być po coś..."
Tomasz Jakubiak w reklamie Stopklatki. Eksperci nieprzychylnie
W jesiennej ramówce Stopklatki pojawiły się spoty promujące programy Jakubiaka. Wykorzystanie jego wizerunku zaledwie cztery miesiące po śmierci wzbudziło kontrowersje. Szymon Ślęzak z Group One skrytykował to działanie jako nieetyczne, podkreślając, że może to ranić wrażliwość widzów.
Sięganie po wizerunek zmarłego w kampanii, zaledwie cztery miesiące po jego śmierci, jest po prostu nie na miejscu. To decyzja nie do obrony ani marketingowo, ani etycznie, nawet jeśli nadawca ma pełne prawa do emisji archiwalnych programów. To może ranić wrażliwość widzów i wygląda jak komercjalizacja żałoby - cytuje Press.
Tomasz Jakubiak w nowej reklamie. Ekspert: "Pozostanie dużo różnego contentu"
Z kolei Rafał Baran z agencji Bridge2Fun uważa, że takie sytuacje będą coraz częstsze. Podkreślił w rozmowie z Press, że content pozostawiony przez zmarłych twórców nadal ma wartość i może być wykorzystywany, podobnie jak filmy czy koncerty legendarnych artystów:
Coraz częściej będziemy mieli do czynienia z takimi sytuacjami, że osoby publiczne, lubiane, pracujące w mediach, będą od nas odchodzić. Pozostanie po nich dużo różnego typu contentu, który nadal będzie wartościowy i nadal będzie zarabiać. Programy Tomasza Jakubiaka jeszcze latami będą w obiegu. Po śmierci legendarnych twórców telewizje również przypominają filmy czy koncerty z ich udziałem, też są promowane.
Dyskusja na temat etyki w marketingu medialnym nie jest nowa. Wykorzystanie wizerunku zmarłych osób publicznych często budzi emocje, zwłaszcza gdy odbywa się to wkrótce po ich odejściu.